Wanneer moet u uw IT-hardware vervangen?
In het ideale geval weet u precies wanneer u de IT-hardware van uw bedrijf moet vervangen. Zo voorkom je IT-problemen en vermijd je onnodige kosten. In de praktijk is het echter onmogelijk om perfect te voorspellen wanneer uw IT-netwerk geüpdatet moet worden.
Gelukkig zijn er een paar vragen die u kunnen helpen de juiste beslissing te nemen om uw hardware te updaten. Hieronder hebben we de top 5 van vragen op een rij gezet die voor jou het belangrijkst zijn.
5 vragen om u te helpen beslissen wanneer u uw IT-hardware moet vervangen
Valt uw IT-hardware nog onder de garantie?
De garantieperiode voor uw IT-hardware is de belofte van de fabrikant: zolang de garantie duurt, zou u uw apparatuur probleemloos moeten kunnen gebruiken. Als het inderdaad defect is, kun je erop rekenen dat de fabrikant het herstelt of vervangt.
Valt uw hardware niet meer onder de garantie? Nou, dat kan een goede reden zijn om je apparaat te vernieuwen, hoewel het niet altijd nodig is. Houd er dan rekening mee dat als uw IT-hardware uitvalt, u dit voortaan zelf moet betalen.
Tip: Garantietermijnen verschillen per apparaat. Zorg er dus voor dat je altijd een goed beeld hebt van de garantietermijn per toestel.
Over welk apparaat gaat het?
Niet elk apparaat is even belangrijk voor uw bedrijf. Zo is uw server vaak belangrijker voor de goede werking van uw bedrijf dan uw scanner of printer. Het ene apparaat kan ook sneller worden vervangen dan het andere. Zo is het vervangen van een server ingewikkelder dan het vervangen van een pc of laptop, dus houd hier rekening mee bij de keuze om uw IT-hardware te vervangen. Zelfs als het apparaat nog onder de garantie valt
Als het mislukt, hoe lang zal uw bedrijf zonder al te veel problemen draaien?
In hoeverre is uw bedrijf afhankelijk van uw IT-hardware?
Dit laatste is natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte van uw branche en bedrijf. Als je als zelfstandige loodgieter bijvoorbeeld je IT-hardware uitvalt, heb je minder problemen dan een groter accountantskantoor.
Maar loodgieters kunnen ook niet al te veel risico nemen: het is één ding om tijdelijk geen facturen te kunnen uitreiken, het is een ander om persoonlijke gegevens van klanten kwijt te raken. Daarom is het voor de veiligheid van uw gegevens en bestanden erg belangrijk dat de fabrikant uw apparaat nog steeds ondersteunt.
Wordt uw IT-hardware nog ondersteund?
Hoe ouder uw IT-hardware, hoe groter de kans dat deze niet meer door de fabrikant wordt ondersteund. Als je apparaat niet meer wordt ondersteund, betekent dit dat als er iets misgaat, de fabrikant je niet meer kan helpen en je geen update meer kunt uitvoeren. Vanaf dat moment zijn uw gegevens en bestanden niet meer veilig en als uw toestel beschadigd is, is uw toestel hoogstwaarschijnlijk onherstelbaar.
Zolang uw hardware onder de garantie valt, kunt u ervan uitgaan dat deze wordt ondersteund, maar apparaten worden daarna meestal voor een bepaalde periode ondersteund. Is dat nu niet het geval? Dan raden we je ten zeerste aan deze te updaten.
Nog vragen? neem gerust contact met ons op, Wij helpen u graag verder!