IT-problemen aan het begin van het werk die niemand wil. Erg frustrerend, vooral als je het probleem niet snel zelf kunt oplossen. In deze blog geven we enkele mogelijke oorzaken van IT-problemen, zodat u deze hopelijk snel kunt oplossen en verder kunt gaan met uw werk.
IT-problemen oplossen
Voortbouwend op een reeks vragen gaan we specifieker in op de oorzaak van IT-problemen. Voordat u de volgende vragen doorloopt, is het een goed idee om te controleren of het probleem kan worden opgelost door uw computer opnieuw op te starten. Zo niet, bekijk dan de onderstaande vragen. Wij zullen je helpen!
Wanneer zijn er ICT-problemen ontstaan?
Ten eerste is het goed om te weten wanneer zich een IT-probleem voordoet. Is het begonnen toen je de computer opstartte? Of bijvoorbeeld nadat je iets hebt gedownload? Door te weten wanneer het probleem is begonnen, kunt u zien of eventuele wijzigingen het probleem hebben beïnvloed. Dit kan de oplossing zijn om de laatste wijzigingen ongedaan te maken.
Is het een softwarepakket
Als je een ICT-probleem hebt tijdens het gebruik van het softwarepakket, ligt het probleem waarschijnlijk niet bij je computer, maar bij de softwareleverancier. Kun je de software op andere apparaten gebruiken of heb je hetzelfde probleem? Probeer de software eens te openen op bijvoorbeeld de computer, telefoon of tablet van een collega. Als dit geen problemen oplevert, ligt het probleem mogelijk bij uw eigen computer.
Werkt de software niet op andere apparaten? Dan kunt u eerst contact opnemen met de leverancier van de software. Zij kunnen mogelijk de storing of een andere oorzaak van het probleem duidelijk aangeven. Of ga naar de website van de leverancier om te kijken of er al gecommuniceerd is over de storing. Er zijn ook verschillende websites die verschillende problemen melden die u ook kunt controleren.
Verschillende browsers testen
Het gebruik van de juiste browser kan ICT-problemen voorkomen. De soorten browsers maken tegenwoordig niet veel meer uit, maar Internet Explorer is nu een beetje verouderd en minder veilig, dus sommige websites en platforms werken er niet meer goed op. Microsoft Edge is eigenlijk een nieuwe versie van Internet Explorer. Andere browsers zijn Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome.
Probeer dus te kijken of het ICT-probleem zich ook bij andere browsers voordoet. Als u slechts één browser op uw computer heeft geïnstalleerd, kunt u gratis een andere browser downloaden. Werkt het programma of platform in andere browsers? Of is het probleem er nog steeds?
Hebben collega’s er ook last van?
Probeer meer licht te werpen op de oorzaak van het IT-probleem door te controleren of u de enige bent die dit probleem ervaart. Vraag uw collega’s of zij hetzelfde probleem hebben. Als meerdere collega’s IT-problemen hebben, is er waarschijnlijk een server– of netwerkprobleem.
Neem contact op met uw netwerkbeheerder zodat zij u kunnen helpen het probleem op te lossen. Hebben uw collega’s geen IT-problemen? Dan kunnen ze je misschien toch helpen omdat ze ooit hetzelfde probleem hebben gehad.
Verschillende apparaten testen
Doet het probleem zich voor op andere apparaten? Probeer het bijvoorbeeld eens op een andere laptop, tablet of smartphone. Als het probleem zich echt alleen voordoet met uw huidige apparaat, dan ligt het aan uw apparaat. Het kan van alles zijn.
Mogelijk moet u updaten. U zou een melding moeten krijgen wanneer een update moet worden uitgevoerd, maar heeft u misschien weg geklikt? Dan is het tijd om de update uit te voeren. Of is de internetverbinding op uw apparaat weggevallen? Heb je de verbinding met de server gecontroleerd?
Patronen zoeken
Loop je vaak tegen dezelfde IT-problemen aan? Probeer dan te onderzoeken of er een patroon is op het moment dat het probleem zich voordoet. Misschien kun je daaruit afleiden hoe het anders is op het moment dat het werkt en kom je dichter bij een oplossing.
Nog geen oplossing?
Het vinden van de juiste oplossingen voor IT-problemen vereist vaak het stellen van de juiste vragen. Zo weet je snel genoeg in welke richting je moet kijken. Hierdoor bespaart u veel tijd.
Nog geen oplossing